9 lutego 2020

Cyfrowe loty. Jak wystartować z Grecji?


"Chmura w sieci" miała odmienić i ułatwić nasze cyfrowe życie. I tak się stało. Szanując ilość  miejsca na komputerowym dysku, właśnie tam wysyłamy  często nadmiar zdjęć.

Gdzie znajduje się plik, który „trzymamy w chmurze”? Samo określenie budzi takie skojarzenia, jakbyśmy wysyłali go w jakąś nieokreśloną, podniebną przestrzeń. Nic bardziej mylnego – wpada on w ręce właściciela usługi i jest przechowywany na jego serwerach. Często serwery te są rozsiane po wielu różnych krajach, w których obowiązują odmienne prawa regulujące ochronę danych. Właściciele firm od dawna  przekonują, że "w chmurze" możemy czuć się bezpiecznie.
 Czy na pewno?

Ostatnio Google poinformowało część swoich użytkowników, że ich materiały trzymane w Google Zdjęcia mogły trafić do innych użytkowników. Firma nie wie, które konkretnie filmy mogły znaleźć się na dyskach obcych osób, udało im się tylko zidentyfikować użytkowników, których dotknął problem. 
Niemniejsze obawy co do swojego bezpieczeństwa w sieci mogą mieć też użytkownicy FB.
 Check Point Research, oddział wywiadu bezpieczeństwa firmy Check Point® Software Technologies Ltd., opublikował nowy Raport Phishingowanych Marek za  2019. Raport wyszczególnia marki, które były najczęściej podrabiane przez przestępców w czwartym kwartale 2019 roku, czyli najgorętszym okresie zakupów internetowych w roku.
Najczęściej przestępcy próbują imitować oficjalną stronę dobrze znanego serwisu, używając podobnej nazwy domeny lub adresu URL oraz wyglądu strony zbliżonego do oryginalnej. Wejście na fałszywą stronę może nastąpić poprzez kliknięcie linka wysłanego do ofiary za pomocą e-maila lub wiadomości tekstowej, przekierowanie podczas przeglądania sieci lub używanie złośliwej aplikacji mobilnej. Fałszywa strona często zawiera formularz mający na celu kradzież danych logowania, płatności lub innych prywatnych informacji użytkownika.
Najczęściej podrabiane marki w Q4 2019
  1. Facebook (użyty w 18% ataków na świecie)
  2. Yahoo (10%)
  3. Netflix (5%)
  4. PayPal (5%)
  5. Microsoft (3%)
  6. Spotify (3%)
  7. Apple (2%)
  8. Google (2%)
  9. Chase (2%)
  10. Ray-Ban (2%)

Cyberprzestępcy, aby oszukać swoje ofiary i ukraść dane osobowe, dane logowania i pieniądze, korzystają z różnych form ataku. Są to najczęściej spamowe wiadomości e-mail,  włamują się też na konta mailowe, śledzą swoje ofiary przez wiele tygodni, a następnie przeprowadzają spersonalizowane ataki wymierzone w ich partnerów i klientów.

 W ciągu ostatnich dwóch lat, incydenty tego typu występują coraz częściej z powodu większej popularności kont mailowych w chmurze, które ułatwiają przestępcom podszywanie się pod jedną ze stron. Phishing będzie rosnącym zagrożeniem w 2020 roku.

opr. na podst. Check Point
Na koniec śródziemnomorska ciekawostka.
Grecy często otrzymują wynagrodzenie w gotówce i w takiej formie opłacają rachunki. Odsetek użytkowników internetu w tym kraju jest jednym z najniższych w Unii Europejskiej. Grecki rząd ma nowy pomysł na walkę z gotówką i szarą strefą.
Obywatele będą zmuszeni wydawać 30% bezgotówkowo (kartami płatniczymi, przelewami), albo narażą się na karę. Jeśli podatnik nie spełni wymagań, będzie musiał zapłacić 22-procentowy „domiar podatkowy” od niewykorzystanej kwoty limitu. 
Mechanizm zaproponowany w Grecji otwiera zupełnie nowy rozdział w walce z "papierowymi" formami pieniądza, które zapewniają prywatność.
Jednak... całkiem inną rzeczą jest, czy Grecy na to przystaną...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz